Pædagogisk fundament

Pædagogisk fundament – Børneunivers Nord

I Børneunivers Nord, arbejder vi ud fra vores fælles pædagogiske fundament, som tager udgangspunkt i Den styrkede læreplan, Haderslev Kommunes Børne- og ungepolitik samt værdier.

Herudover har vi særligt fokus på Stærke fællesskaber, ICDP, KaMiBe og Fri for mobberi.

Vi ser vores kerneopgave som at sikre alle børns trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Stærke fællesskaber

Vi tager vores fælles udgangspunkt i Stærke fællesskaber. Børnene skal være i centrum – alle børn er betydningsfulde og skal have mulighed for at udvikle sig så meget som muligt i og for fællesskabet. Vi inddrager børnenes perspektiver og har fokus på omsorg, nærhed, tillid og relationer.

Vores grundlæggende mindset og pædagogiske arbejde er præget af en inkluderende og anerkendende tilgang.

Børnenes deltagelse er afhængig af de muligheder vi som pædagogisk personale, skaber i og for fællesskabet.

ICDP

Vores pædagogik er funderet i ICDP – International Child Development program, som er en ressource- og relationsorienteret tilgang. ICDP er et teori- og evidensbaseret program som tager udgangspunkt i nedenstående samspilstemaer og sigter mod at øge kvaliteten i det relationelle samspil.

Disse kompetencer skal sikre barnets evne til sociale- og personlige kompetencer og vil være et godt fundament for barnets dannelse og livsduelighed.

En god relation er kendetegnet ved, at man retter sin opmærksomhed mod et andet menneske og handler på en sådan måde, at denne blomstrer og oplever sig inkluderet i fællesskabet.

Relationer styrker vores fornemmelse af at høre til i fællesskabet. Når vi oplever nærvær, åbenhed og interesse hos andre, øges vores menneskelige velbefindende, og vi oplever at have et godt liv.

For at sikre og understøtte relationer og den følelsesmæssig kommunikation arbejder vi ud fra ICDP tankens tre dialogformer:

Den følelsesmæssige dialog, samspilstema 1-4.

Den meningsskabende og lærende dialog, samspilstema 5-7.

Den guidende og vejledende dialog, samspilstema 8

IDCP

KaMiBe

KaMiBe har fokus på udvikling af inkluderende læringsmiljøer gennem arbejdet med elementerne karakterstyrker, mindfulness og bevægelsesaktiviteter.

KaMiBe styrker inklusion, fællesskaber og trivsel. Øger børnenes koncentrations- og refleksionsniveau.  Øger børnenes sproglig bevidsthed, deres begreber udvides og øger børnenes kropsbevidsthed og kropskontrol.
KaMiBe er med til at fordre et fælles ressourceorienteret sprog og en ressourceorienteret tilgang.

KaMiBe er den røde tråd fra vuggestue til skole og er med til at styrke genkendelighed og sammenhænge mellem dagtilbud og skole.

Fri for mobberi

Fri for mobberi er et forebyggende antimobbeprogram, som Mary Fonden og Red barnet står bag. Programmet understøtter målrettet og kontinuerligt arbejdet med at skabe trygge rammer og inkluderende børnefællesskaber, dette for at sikre børnenes trivsel, glæde, leg, dannelse og læring. De erfaringer børn får med gode relationer og fællesskaber, allerede i vuggestue og børnehave, tager de med videre i livet – derfor er det vigtigt at de får oplevelsen af, at jeg er værd at lege med, jeg er god nok, som jeg er og jeg hører til. Sådanne positive oplevelser, bidrager til børnenes selvværd og mod på at træde ind i nye fællesskaber.